AZ 5 HIBA

Vigyázat! Mellényúlhat!

5 ok, amiért a legtöbben NEM a vágyaiknak és pénztárcájuknak leginkább megfelelő klimatizálási megoldást kapják! Tudja Ön, mennyi esélye van arra, hogy a mai magyarországi klíma kínálatban egy olyan megoldást kapjon, amely 100%-os optimumot nyújt az Ön vágyihoz és anyagi lehetőségeihez mérten? Körülbelül 1 a 10-hez. Ami nem is olyan rossz arány, ahhoz képest, amire a lottóban számíthat. Hogy miért csak ennyi? Elmondok Önnek öt okot, amely csak a magyarázatok legérthetőbb pontjait tartalmazzák (Ne lepődjön meg, ha bármelyikben saját vagy ismerőse történetére ismer. Az egybeesés NEM a véletlen műve.):

1./ Ön akkor fordul tanácsért egy szakemberhez amikor a legkevésbé van ideje tanácsot adni, mégpedig „nyáron”.
Amiről most beszélgetünk – a légkondícionáló berendezések – az többnyire egy szezonális termék. Az a vállalkozó, kivitelező, mérnök, aki valamiféle szakértelemmel rendelkezik ezen a területen, számíthat rá, hogy a meleg beköszöntével igen nagy számban futnak be hozzá Önhöz hasonló érdeklődők. Ha csak egy kisebb családi ház összes megoldási lehetőségét korrekt, laikus számára is átlátható módon felvázoljuk, az minimum egy 3-4 órás előadás. Van Önre ennyi ideje a „tanácsadójának”? Szerintem nincs. Amit Ön legjobb megoldásként hallani fog, az valószínűleg tényleg az lesz: a tanácsadó részére.

2./ Az Ön “szakértője” egy áruház műszaki eladója
Egy műszaki áruház forgalmának – még a legnagyobb nyári melegek idején is – maximum 5%-át teszik ki a légkodícionálók. Hadd kérdezzek valamit: Ön milyen mély ismeretekkel rendelkezik saját szakterületének arról a részéről, amely napi munkájának maximum 5%-át érintik? Egy áruház műszaki eladója – legyen akár szakmájának legjobbja – az Ön számára szóba jöhető megoldások maximum 1/10-t ismeri. Jó esetben. És ha ez a „tudásbázis” kellő magabiztossággal párosul, Ön vert helyzetben van!

3./ Egy szakmérnök tévedhetetlen határozottsága mutatja meg, milyen irányba induljon
Ha Ön rászánja magát, hogy egy szakmérnökhöz fordul, az 1/10-es arányt talán növelni tudja 1/5-re. Miért nem 1/1-re? Elmondom: Amit látok:
· Feldolgozhatatlan mennyiségű információ árad rájuk az épületgépészet MINDEN területéről. Képtelenség, hogy egy szegmentált területen – mint a klímatechnika -100%-osan napra készek legyenek. A kivétel természetesen erősíti a szabályt, de általánosságban átlagos informáltságot, és (jó esetben) átlagos megoldásokat tapasztalok.
· Kevesen teszik meg, hogy végigkövetik a tervezést követő kivitelezést, és abból gyűjtsenek tapasztalatokat. Ezt sokszor nem is hozzáállás, hanem az állandó rohamtempó miatti időhiány okozza.
· Nem állnak szoros kapcsolatban kivitelezőkkel. Azok a tervező kollégák, akikkel szívesen vagyok napi kapcsolatban, MEGKÉRDEZIK a véleményem, sőt más, hasonló cégek, szakemberek véleményét is. Konzultálunk, megoldást keresünk, tapasztalatokat cserélünk, és a megbízó igényeit lessük.
Sok, a kezemen keresztülment klímatervből nem ez volt kiolvasható…

4./ A klímás vállalkozások többségének az elsődleges célja NEM a tanácsadás, hanem az eladás
A berendezések importőrei, gyári képviseletei– a 100%-ban etikustól a kétes értékűig terjedő – különböző eszközökkel igyekeznek megszerezni, de még inkább megtartani értékesítési pontjaikat. Ez a legkézenfekvőbb esetben egy forgalmi limit eléréséhez kötődő jutalom, jutalék. Amennyiben ez a klímás vállalkozás nem tudja könnyedén elérni ezt a limitet, komoly presszió alá kerül. Nem a megoldás lesz az elsődleges szempont, hanem az eladás. Az igazi probléma az, hogy legtöbbször az ily módon preferált gyártó nem is rendelkezik olyan teljes körű kínálattal, mellyel az optimális megoldások összes lehetősége kimeríthető lenne! Tudom magamról, évekkel ezelőtt magam is átestem a klímakereskedelemnek ezen a fázisán. Érdekes, hasznos – és némi lelkiismeret furdalással is jár – erre visszatekinteni. Még egy érdekesség: azok az általam igen nagyra becsült klímás vállalkozások, akik ténylegesen megoldáscentrikusan dolgoznak, szinte kivétel nélkül olyan piaci pozícióban vannak, ahol már nem áll elsődleges érdekükben ezeknek a befolyásolási eszközöknek behódolniuk.

5./ Ön nem tud hová fordulni, ahol megkaphatja mindazt az információt, amely az optimális megoldás megtalálásához vezet.
Ha az Ön ismeretségi körében, lakhelye közelében nincs olyan szakember, akit kizárhat a fenti négy pont mindegyikéből, nehéz dolga van. Fordulhat a tudakozóhoz, a szaknévsorhoz, végighívogathatja az interneten található cégeket. Ha szerencséje van, és sok-sok-sok ideje, az összes begyűjtött telefonszámot végighívhatja, és az ott hallottakból összerakhat egy egészen kerek képet. Talán…

+1/ Engedje meg, hogy felajánljak Önnek két további megoldást:
Oldalainkon lapozva aprólékosan összegyűjtve, ugyanakkor a laikus számára érthető módon megfogalmazva megtalál nagyon sok információt amellyel az a sokat emlegetett optimum meglelhető. Az itt található információ segítségére lesz akár lakása, háza, üzlete vagy egy nagyobb vállalkozás, üzem, gyár, iroda- vagy üzletház részére keres klímamegoldást.